YooMoney API
Old versions of the API
Help
Sign up for YooMoney
Refunds
 
Returning Money
  1. Under your Merchant Profile
    You can return successful payments (fully or partially). But this does not apply some payment methods.
    Full instructions

  2. By payment order
    Send the order to the bank providing services to your organization. The bank credits the required amount to your personal account for refunds (your special account in YooMoney). After that we return the money to the user.

  3. Automatically
    Requires a developer's work under our API. If your store is signed up via the API, we prepared a special method. If your store is signed up via the HTTP protocol implementation method, we have a special protocol for managing orders (MWS).

  4. Directly to the buyer
    You can contact the buyer and return him the money in person: in cash, to bank card, or using other method.
What Payments Can Be Refunded
Payments made no more than three years ago with the "Paid" or "Partially refunded" statuses. There are also limits by payment method: you can check the table below for the possibility of a refund.
Payment methodRefund/chargeback availabilityAPI code
Bank card
AC
E-money
YooMoney
PC
Online Banking
SberPay
SB
Тinkoff Pay
TB
Loans
Installment plan
If 30 days or more have passed since the sale on an installment plan, we recommend contacting your manager before making a refund: they will help you do it properly.
CR
Cash
Cash
GP
Other methods
Direct carrier billing
Only full amount refund
MC
Mobile point-of-sale (mPOS)
Money is returned to the payer on the next business day
MP
B2B payments
Sberbank Business Online
Refund Only by Payment Order
SB
Баланс обеспечения возвратов
На случай, если нужно сделать возврат, а достаточной суммы для этого нет.
Возвраты и погашение задолженности проводятся из суммы платежей, которые вы приняли, но ещё не успели получить на расчётный счёт. Когда этой суммы не хватает, деньги списываются с баланса обеспечения возвратов.
Баланс пока доступен не всем организациям и действует только для договоров, заключённых после 4 августа 2023 года.
Пополнение баланса обеспечения возвратов
Баланс отображается в личном кабинете ЮKassa — перелистните виджет, в котором отображается сумма для перевода на ваш расчётный счёт.
Чтобы пополнить баланс, нажмите на «+». Максимальная сумма пополнения — 100 000 ₽.
Деньги с баланса обеспечения возвратов переводятся на ваш расчётный счёт, только если вы расторгнете договор с ЮKassa. До этого момента деньги нельзя вывести, они остаются там для обеспечения возвратов.
Blocking Refunds
Refunds via API and refunds via your Merchant Profile may sometimes be blocked. This happens if there is not enough money for a refund or you have a debt.
Not enough money for a refund
The amount of payments you received on the day of the refund is less than the refund amount.
  • пополнить баланс обеспечения возвратов в личном кабинете ЮKassa, после этого возвраты снова станут доступны в течение 4 часов;
  • сделать возврат по платёжному поручению. Пользователь получит деньги после того, как пройдёт банковский перевод. Срок зависит от способа оплаты: деньги на банковскую карту могут идти несколько дней.
How to repay a debt
У вас образовалась задолженность по расчётам с нашей организацией. Сумму задолженности можно посмотреть в последнем акте
Задолженность можно погасить
после этого возвраты снова станут доступны.
Возврат по платёжному поручению
Для каждого возврата нужно сделать своё платёжное поручение. В нём должны быть:
  • реквизиты банка плательщика (вашей организации),
  • реквизиты банка получателя (стандартные реквизиты ЮMoney),
  • номер лицевого счёта для возвратов (указан в личном кабинете, в разделе Договор).
What to set as the payment purpose:
  • "Repayment of debt on the contract",
  • номер и дата подписания договора с ЮKassa (можно скачать в личном кабинете, в разделе Договор),
  • идентификатор платежа, который нужно отменить. Его можно скопировать из ежесуточных реестров или истории платежей в личном кабинете. Выглядит примерно так: 2001234567890, или так: 123fb04b-000f-5000-6000-7809102345d6.
Example of payment purpose: repayment of debt on Contract No. NEK.123456.01 dated 27.08.2018
Как происходит возврат
  1. Вы отправляете платёжное поручение в банк, где открыт расчётный счёт вашей организации.
  2. Банк переводит нужную сумму на ваш счёт для возвратов в ЮKassa.
  3. Мы возвращаем деньги пользователю — на карту или в кошелёк (это зависит способа оплаты).
Example of payment purpose
Комиссия при возврате
Комиссию за возврат вы не платите — только за успешный платёж. Если вы возвращаете деньги покупателю, в некоторых случаях платите комиссию за платёж, а в некоторых нет. Это зависит от вашего способа подключения (его можно посмотреть в личном кабинете, в настройках), от времени и способа проведения возврата.
Refund by Payment Order
In this case, YooMoney has already charged a commission for a successful payment, and this commission won't be refunded to you. No commission is charged for the refund. The buyer will receive the exact amount you specify in the payment order for the refund.
HTTP Protocol, Email Protocol, Payment module (HTTP Protocol) implementation method
If you make a refund on the day of payment (via protocol or your Merchant Profile), no commission is charged. The payment is simply canceled.
If you send a refund later (after 0:00 Moscow time), you pay the commission for the successful payment.
API or Payment module (API Protocol) implementation method
Payments via API are processed in two stages: first you create a payment, then you capture or cancel it (via the API or Merchant Profile). See documentation for details
If you have not captured the payment, you can simply cancel it: no commission is charged.
If the payment has already been captured, you can make a refund, but the commission will be charged without refund.
If you send payments with automatic confirmation, you will not be able to cancel them. Only refunds are available to you.
You can find the detailed refund terms for Installments in the Legal terms of YooMoney
How to repay a debt
You can pay the outstanding amount in settlements with YooMoney via a bank transfer. This order needs to include the following:
  • details of the payer's bank (your company);
  • details of the recipient's bank (YooMoney's common banking details);
  • number of the account for debt repayment on your contract (ask the manager).
What to set as the payment purpose:
  • "Repayment of debt on the contract",
  • number of the contract with YooMoney and its date of signing (you can look it up under your Merchant Profile in the Contract section).
Example of payment purpose: repayment of debt on Contract No. NEK.123456.01 dated 27.08.2018